نابغه های شهرما
دکتور فرید طهماس دکتور فرید طهماس

 

 

(طنز کوتاه)

 

نی، نی  خواهش میکنم ؛  لطفاً در بارهء تحصیلکرده های شهرما که از دانش زیاد به مرحلهء نبوغ رسیده اند، قضاوت خراب نکنید؛ آنان از بس که نابغه اند، میتوانند در هر رشته یی ازعلوم کار کنند ،  بجز رشته اصلی و تخصصی شان.

 

 به طور مثال،  همو قندآغایی که سابق پوسته رسانی میکرد و تیوری پوسته رسانی را  هم در داخل و هم درخارج آموخته بود، از نبوغ زیاد ، حالا دیگر به عوض سرطبیب شفاخانهء نمبر 1009  نسایی و ولادی کار میکند و سرطبیب سابق، که او نیز یکی از نوابغ شهر است، اینک نویسنده شده و مصروف نوشتن کتابهایی است تحت عناوین:

ــ  مدرنیزم و ُپست مدرنیزم

ــ  عروض و قافیه در شعرنیمایی

ــ  فرق بین کمیدی الهی و کمیدی انسانی

ــ  چرا نیکولای گوگول یادداشتهای یک دیوانه را نوشت؟

ــ  تیوری هندسهء فضایی

ــ  ملانصرالدین  کی بود؟ ...

 

 

یک مثال دیگر:

 

  گل آغا،  که پانزده سال در رشتهء حقوق تحصیل کرده و نه تنها " دپلوم سرخ" ، بل  "دپلوم سبز" نیز دارد، از نابغه گی زیاد، به وترنری و تداوی حیوانات مشغول شده و داکترسابق حیوانات، از بس که  با استعداد است، حالا دیگربه موسیقی و آواز خوانی رو آورده و نه تنها  خودش میخواند، بل هفتهء  144 آهنگ جدید برای هنرمندان جوان، کمپوز  نیز میکند !  ...

 

اگردر شهرک زیبای ما، تصادفاً کدام تحصیلکرده یی پیدا شود که هنوز نابغه نشده باشد و بخواهد در رشته اصلی و تخصصی خود کار کند،  فوراً رسوای خاص وعام میشود و به نام دیوانه بر وی میخندند. به همین دلیل، تحصیلکرده های غیرنابغه، از ترس وشرم این که مبادا به نام دیوانه به دارالمجانین برده شوند، کوشش میکنند تا خود را نیز به مرحلهء نبوغ برسانند !

 

نی، نی  خواهش میکنم ؛  لطفاً هیچگاهی در بارهء تحصیلکرده های شهرما که از دانش زیاد به مرحلهء نبوغ رسیده اند، قضاوت خراب نکنید !

 

 

پاپا     پاپا   پاپا      پــــا           یایا   یایا   یایا      یـــان


October 23rd, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
شعر،ادب و عرفان